Tuesday 6 November 2012

Menjadi fasilitator untuk PRS pelajar diploma UPSI

Assalamualaikum......

Di malam yang boring ini, tetiba pulak rasa nak updates blog walaupun banyak esggment yang belum siap... Tetiba terasa nak kongsi pengalaman yang telah saya lalui semasa di semester 5 ini. Rasa macam kejap je dah semester 5, pas tu semester 6 pastu praktikum.. Dah bersediakah aku nak berpraktikum ni??? Rasa macam banyak lagi kekurangan yang perlu diperbaiki...hurmmmm....

Malam nie tetiba terasa nak kongsi pengalaman menjadi fasilitator untuk PRS Diploma yang mana peserta nya adalah seramai berapa tak ingat, tapi ramai la...rasanya ada la dalam 400 orang lebih.. Saya dan kawan-kawan membantu pensyarah kaunseling iaitu che Anuar, en Zul, en Mad Noor dan sorang lagi penyarah perempuan lupa namanya.. selain daripada kami semester 5 yang menjadi fesi, semester 3 juga turut bersama-sama kami menjadi fasilitator menguruskan para peserta.

Program tu dijangkakan bermula pada pukul 8 padi, tetapi disebabkan kekirangan bas, jadi ianya dimulakan agak lewat. First program kami semua beraerobik yang mana di ketuai oleh Zhafran pelajar semester 3. Selepas itu, sarapan dan seterusnya pembahagian kumpulan. semasa pembahagian kumpulan ini mengambil masa yang lama kerana kebanyakkan mereka tidak mahu berpisah diantara satu sama lain. jadi pesyarah iaitu en Zul menggunakan caranya tersendiri untuk pembahagian kumpulan pada hari tersebut.

aku dah seorang lagi kawan aku ditugaskan menjaga check point di kafe ict. Task yang mereka perlu lalui sangatlah mencabar yang mana mereka perlu samapi ke check point2 yang telah ditetapkan. di check point tersebut mereka perlu berhadapan dengan tugasan yang diberikan oleh fasilitator. Di check poit aku dan aida kami meminta peserta menyusun huruf T yang mana huruf T tersebut kami telah potong kepada 7 bahagian dan mereka perlu menyusun keratan-keratan kertas tersebut supayaianya membentuk huruf T. Banyak kumpulan yang pada mulanya menyatakan senang, tetapi apabila melakukannya mereka perlu mengambil masa yang lama. Sekiranya terdapat kumpulan yang tidak dapat menyusun T tersebut, kami meminta seorang wakil daripada kumpulan untuk bertemu dengan salah seorang fesi dan melihat bagaimana T tersebut di susun dan akhirnya majoriti kumpulan berjaya menyiapkannya.

Program tersebut berakhir pada pukul 4.00 yang mana semua peserta perlu berkumpul semua di dewan besar untuk membuat sedikit refleksi daripada explorace tersebut. kumpulan yang berjaya sampai awal ke tempat yang di tetapkan mereka di nobatkan sebagai juara.

walaupun sangat penat pada hari kejadian, tetapi kami semua enjoy kerana kami memperoleh satu pengalaman baru yang sangat berharga....:)


Barisan-barisan fasilitator semester 5 bersama dengan en Zul dan en Anuar


muka-muka ceria selepas tamatnya program

No comments:

Post a Comment