PRINSIP UTAMA BIMBINGAN DAN KAUNSELING
PRINSIP BIMBINGAN & KAUNSELING Kementerian Pelajaran Malaysia (1984)
1: Bimbingan dan
Kaunseling adalah proses pendidikan : Merupakan proses yang dirancang dan
berterusan. Pelajar didik atau dibimbing untuk mempelajari
pengalaman-pengalaman, nilai-nilai, sikap-sikap dan perlakuan yang sesuai
dengan kehendak masyarakat majmuk di Malaysia.
2: Bimbingan dan
kaunseling untuk semua pelajar: Semua pelajar mempunyai peluang mendapatkan
pertolongan tanpa mengira latar belakangnya, kaum, agama dan kepercayaan.
3: Pelajar mempunyai hak untuk mendapatkan
pertolongan apabila perlu. Seorang pelajar, pada keadaan tertentu
memerlukan pertolongan, sokongan dan bimbingan dalam proses perkembangannya.
4: Bimbingan dan kaunseling adalah untuk
melayani keperluan-keperluan pelajar bagi perkembangan potensi-potensi dan
kebolehannya: Bertujuan untuk melayani
keperluan individu supaya ia berkembang dengan kadar yang sepatutnya
mengikut tahap-tahap perkembangan
5: Bimbingan dan kaunseling adalah untuk
menolong pelajar memahami dirinya dan orang lain dengan mendalam, menjelajahi
tujuan-tujuan hidupnya dan menolong memilih serta merancang hidupnya dengan
berkesan.
6:
Bimbingan dan kaunseling berorientasikan masa depan dan masa kini : Usaha bimbingan dan kaunseling untuk menjadikan
pelajar lebih asertif, pandai menyesuaikan diri dan memahami implikasi
tindakan-tindakan sekarang dalam jangka masa yang panjang.
7: Bimbingan dan kaunseling menolong pelajar
menyedari kelemahan-kelemahan sendiri dan memberi fokus kepada
kekuatan-kekuatannya : Fokus untuk memperkukuhkan kekuatan yang ada padanya
melalui aktiviti-aktiviti pencegahan dan pengayaan. Tempoh masa yang diberikan
perlu mencukupi untuk membenarkan klien
8: Bimbingan dan kaunseling adalah
tanggungjawab bersama : Semua pihak perlu mengembeling tenaga.
9: Bimbingan dan kaunseling memerlukan pemahaman
yang mendalam dan menyeluruh mengenai pelajar. Perlu mendapatkan maklumat
pelajar.
10: Setiap individu mempunyai sifat yang
berbeza dalam gaya, ketangkasan dan dorongan untuk belajar.
11: Pembentukan individu dipengaruhi oleh
keseluruhan pengalamannya.Bimb dan Kaunseling merupakan intervensi untuk
mengurangkan perbezaan pelajar, membantu membuat penyesuaian dan perubahan
tingkah laku.
12: Bimbingan dan kaunseling adalah untuk
pengetahuan dan persepaduan psikofizikal pelajar. Pelajar tidak hanya sebagai manusia kognitif
sahaja tetapi mempunyai perasaan, sikap, akal dan rohani.
No comments:
Post a Comment